۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۵۹۸۲۱۸
"کالبدشکافى گام دوم انقلاب"

یادداشت | راه عبور از مشکلات بوسه بر پنجه گرگ نیست

یادداشت | راه عبور از مشکلات بوسه بر پنجه گرگ نیست
پیام رهبر معظم انقلاب یک منشور و راهبرد فکرى است و نکات و موضوعات مختلف و مهمى را در دل خود جای داده که باید به خوبی کالبد شکافی شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، پیام رهبر معظم انقلاب اسلامى به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزى انقلاب و ورود به چهل سال دوم انقلاب و جمهورى اسلامى را مى‌توان یک منشور و راهبرد فکرى - عملى دانست. این پیام نسبتا مفصل (بیش از ۶ هزار کلمه) حاوى نکات و موضوعات مختلف و مهمى است که سعى مى‌شود به برخى از آن‌ها از منظر متن و فرامتن پرداخته شود.

- در حالى که عده‌اى تحت تأثیر القائات دشمن و محاسبات و تحلیل‌هاى اشتباه خود، نسل جوان را تهدید و مشکل ارزیابى مى‌کنند، رهبر معظم انقلاب در این پیام، این نسل را پرانگیزه و پرتوان معرفى مى‌کند که مى‌تواند و باید مشکلات را حل کرده و گام دوم انقلاب را با صلابتى بیش از گذشته به پیش بردارد.

- نکته قابل تأمل و بسیار مهم در این پیام این است که ایشان امید واقعى و مبتنى بر واقعیت‌ها را درست در مقابل امید کاذبى قرار مى‌دهند که از سوی دشمن و برخى افراد ناآگاه ترویج مى‌شود.

- بیان دستاوردهاى گذشته انقلاب که حدود ۲۰ درصد کل متن را تشکیل مى‌دهد، حاوى این نکته اساسى است که حامیان و مدافعان انقلاب اسلامى، به خصوص نسل جوان باید به صورت ویژه روى شناخت و نشر دستاوردهاى انقلاب کار کنند.

- رهبر انقلاب در این پیام تأکید مى‌کنند؛ «هرگاه دل‌زدگى پیش آمده، از روى گردانى مسؤولان از ارزش‌هاى دینى بوده است و نه از پایبندى به آن‌ها و کوشش براى تحقّق آن‌ها.» نکته مهم و اساسى این مسأله، این است که باید در برنامه‌ریزى‌ها و تصمیم‌گیرى‌ها، ارزش‌هاى دینى و انقلابى محور تصمیمات و برنامه‌ریزى‌ها باشد.

- برداشتن گام دوم انقلاب، بدون شناختى تاریخى و صحیح از گام نخست و زمینه‌هاى آن، ممکن نیست. هرچه این شناخت عمیق‌تر و گستره آن در جامعه بیشتر باشد، گام دوم انقلاب با صلابت و شتاب بیشترى به‌سوى اهداف متعالى آن برداشته خواهد شد.

- یکى از اصلى‌ترین نکات این پیام و راهبرد، تأکید بر آرمان گرایى است. دشمن، به خصوص طى سال‌هاى اخیر تمام تمرکز و توان خود را بر نرمالیزاسیون جمهورى اسلامى قرار داده و به صراحت مى‌گوید ایران باید از یک کشور انقلابى، به کشورى عادى تبدیل شود. بسیارى از چالش‌هاى به ظاهر فنى و سیاسى غرب با جمهورى اسلامى نیز بر سر همین مسأله است؛ بنابراین رهبر معظم انقلاب با انتشار این بیانیه خط بطلان بر این خواسته دشمن کشیدند.

- قطعا نکته کلیدى که در پیام «گام دوم» رهبر انقلاب بر آن تأکید داشتند، ادامه انقلاب و ایجاد تمدّن نوین اسلامى و آمادگى براى ظهور حضرت حجت (عج) است؛ آن‌جا که مى‌فرمایند: «باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامى و آمادگى براى طلوع خورشید ولایت عظمى (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید.»
 
یادداشت | راه عبور از مشکلات بوسه بر پنجه گرگ نیست
 
۱- چرا جوانان؟

همانگونه که در ابتدا و ادامه پیام به دفعات بیان شده، مخاطب اصلى این پیام جوانان کشور هستند. این موضوع کاملاً هدفمند و با نگاهى عمیق رخ داده است. جوانان موتور محرکه و اصلى پیروزى انقلاب و عبور دادن آن از گردنه‌هاى سخت و دشوار طى ۴۰ سال گذشته بوده‌اند و ادامه این حرکت نیز جز با تکیه بر توان و انگیزه آنان عملى نیست. این فراخوان نشانگر عمق باور و اعتقاد رهبر معظم انقلاب اسلامى به جوانان است. در حالى که عده‌اى تحت تأثیر القائات دشمن و محاسبات و تحلیل‌هاى اشتباه خود، نسل جوان را تهدید و مشکل ارزیابى مى‌کنند، از نگاه رهبر انقلاب، این نسل پرانگیزه و پرتوان است که مى‌تواند و باید مشکلات را حل کرده و گام دوم انقلاب را با صلابتى بیش از گذشته به پیش بردارد. این توجه و تأکید بر محوریت جوانان، از سوى رهبر انقلاب، امرى تازه و دفعى نیست و اندکى آشنایى با طرز فکر و شیوه مدیریتى ایشان نشان مى‌دهد، اعتماد و امید به جوانان یکى از اصول بنیادین این شیوه است. انتصابات چند سال اخیر در دستگاه‌هاى مختلف نیز که از سوى ایشان انجام شده، مؤید همین امر است.
 
یادداشت | راه عبور از مشکلات بوسه بر پنجه گرگ نیست

۲- امید صادق و کاذب‌

نخستین حس و درکى که پس از خواندن این پیام، به مخاطب دست مى‌دهد احساس امید و نشاط است. این امید و انگیزه، سطحى و ناشى از احساسات زودگذر نیست و مبتنى بر واقعیت‌هاست. نکته قابل تامل و بسیار مهم آن‌که این امید واقعى و مبتنى بر واقعیت‌ها، درست در مقابل امید کاذبى است که از سوی دشمن و برخى افراد ناآگاه ترویج مى‌شود و در واقع سرابى است که افراد را به دنبال خود کشانده و با صرف زمان، انرژى و تحمیل هزینه، در نهایت به سرخوردگى و خستگى ناشى از نرسیدن به وعده‌هاى فریبنده، اما توخالى مى انجامد. نخستین مطالبه رهبرى از جوانان در گام دوم انقلاب نیز توجه و تکیه بر امید صادق و دورى از امید کاذب و فریبنده است؛ «پیش از همه چیز، نخستین توصیه من امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه قفل‌ها، هیچ گامى نمیتوان برداشت. آنچه مى‌گویم یک امید صادق و متّکى به واقعیّت‌هاى عینى است. اینجانب همواره از امید کاذب و فریبنده دورى جسته‌ام، امّا خود و همه را از نومیدى بیجا و ترس کاذب نیز برحذر داشته‌ام و برحذر مى‌دارم. در طول این چهل سال - و اکنون مانند همیشه - سیاست تبلیغى و رسانه‌اى دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌هاى آن، مأیوس‌سازى مردم و حتّى مسؤولان و مدیران ما از آینده است.»

۳- شکستن محاصره تبلیغاتى؛ ریشه اى‌ترین جهاد

برخوردارى جوانان به عنوان محور و موتور محرکه گام دوم انقلاب، از امید و انگیزه به تنهایى کافى نیست و پس از آن‌که این نسل خود واجد این ویژگى شد در گام بعدى باید دیگران را نیز مانند خود نسبت به واقعیت‌هاى امیدآفرین و دروغ هاى یاس آفرین دشمن آگاه سازد. رهبر انقلاب از وضعیت فعلى به عنوان «محاصره تبلیغاتى» یاد مى‌کنند و اولین و ریشه اى‌ترین جهاد جوانان را شکست این محاصره که واقعیت‌ها را وارونه مى‌کند، مى‌دانند؛ «در طول این چهل سال - و اکنون مانند همیشه - سیاست تبلیغى و رسانه‌اى دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌هاى آن، مأیوس‌سازى مردم و حتّى مسؤولان و مدیران ما از آینده است. خبرهاى دروغ، تحلیل‌هاى مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیّت‌ها، پنهان کردن جلوه‌هاى امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه همیشگى هزاران رسانه صوتى و تصویرى و اینترنتى دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌هاى آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادى‌ها در خدمت دشمن حرکت مى‌کنند. شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره تبلیغاتى باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدى را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌اى‌ترین جهاد شما است.»

۴- نگاه صادقانه و واقع بینانه‌

یکى دیگر از ویژگى‌هاى اصلى این پیام صداقتى است که نتیجه آن واقع بینى شده است. این صداقت و واقع بینى منجر به آن شده است که نگاهى منصفانه به ۴۰ سال گذشته انداخته شود و علاوه بر مرور و برشمردن برخى از نقاط قوت و دستاورد‌ها و ظرفیت‌ها، به نقاط ضعف و نقص‌ها و عقب ماندگى‌ها نیز پرداخته شود. این نگاه متوازن و مبتنى با واقعیت‌ها سبب شده است با متنى منصفانه و دور از شعارزدگى مواجه باشیم که نه در دام بزرگنمایى توانایى‌ها و دستاورد‌ها افتاده است و نه اسیر کاستى‌ها و نقص‌ها شده است. چنین نگاه متوازن و منصفى در ارزیابى‌ها کمتر دیده مى شود.
 
یادداشت | راه عبور از مشکلات بوسه بر پنجه گرگ نیست

۵- ضرورت بیان دستاورد‌ها

رهبر معظم انقلاب اسلامى در بخشى از این پیام، هفت مورد از برکات و دستاوردهاى انقلاب را برمى شمرند و توضیحاتى درباره هر کدام ارائه مى‌دهند که عبارت است از؛
یک) ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضى ایران‌
دو) موتور پیشران کشور در عرصه علم و فنّاورى و ایجاد زیرساخت‌هاى حیاتى و اقتصادى و عمرانى‌
سه) به اوج رسانیدن مشارکت مردمى و مسابقه‌ى خدمت‌رسانى‌
چهار) ارتقاء شگفت‌آور بینش سیاسى آحاد مردم‌
پنج) سنگین کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومى کشور
شش) افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضاى عمومى جامعه‌
هفت) ایستادگى روزافزون در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان‌

این بخش از پیام رهبر انقلاب که حدود ۲۰ درصد کل متن را تشکیل مى‌دهد، حاوى این نکته اساسى است که حامیان و مدافعان انقلاب اسلامى، به خصوص نسل جوان باید به صورت خاص و ویژه روى شناخت و نشر دستاوردهاى انقلاب کار کنند. این شناخت و نشر اگر هنرمندانه، منصفانه و عارى از بزرگنمایى باشد، گامى بلند در شکستن محاصره تبلیغاتى دشمن خواهد بود. زندگى کردن با این دستاورد‌ها و حتى پدید آوردن بسیارى از آن‌ها به دست و همراهى خود مردم، سبب شده است نوعى حجاب معاصرت پدید آید. جنگ رسانه‌اى و عملیات روانى دشمن نیز عامل دیگرى براى کمرنگ کردن، فراموشى و حتى معکوس جلوه دادن این دستاوردهاست. ازاین‌رو تکرار و مرور آن‌ها ضرورى است.
 
یادداشت | راه عبور از مشکلات بوسه بر پنجه گرگ نیست

۶- تعادل میان مادیات و معنویات‌

یکى دیگر از نکات قابل توجه راهبرد «گام دوم» توجه توامان و متعادل به مسائل مادى و معنوى است. در بیان دستاورد‌ها و راه طى شده ۴۰ سال گذشته، فقط به دستاوردهاى مادى توجه نشده و در کنار آن‌ها دستاوردهاى معنوى و فرامادى انقلاب و نظام جمهورى اسلامى نیز مورد توجه قرار گرفته است. درباره ۴۰ سال بعدى انقلاب نیز، صرفاً یک سرى اهداف مادى یا معنوى تعیین نشده است و منظومه‌اى متشکل از هر دو بخش مد نظر است. در بخش پایانى این راهبرد هفت توصیه مطرح شده که موضوعات و زمینه‌هاى آن عبارتند از.

یک) علم و پژوهش دو) معنویّت و اخلاق سه) اقتصاد چهار) عدالت و مبارزه با فساد پنج) استقلال و آزادى شش) عزت ملى، روابط خارجى، مرزبندى با دشمن هفت) سبک زندگى‌

همانگونه که از این موضوعات و دستاوردهاى هفتگانه مشخص است، انقلاب اسلامى خود را متکفل و مسؤول سعادت دنیوى و اخروى جامعه دانسته و اساساً این دو موضوع را جدا از یکدیگر نمى‌داند. این در حالى است که دشمن مى‌کوشد تصویرى واژگون از صحنه ارائه داده و با ناکام نشان دادن انقلاب در دستاوردهاى مادى و دنیایى، چنین ادعا مى‌کند که انقلاب زندگى و آسایش جامعه را قربانى اهداف اخروى و معنوى کرده و مى‌کند. راه مقابله با این القائات، بیان درست و صحیح دستاوردهاى مادى انقلاب اسلامى است و البته این شیطنت و عملیات روانى دشمن نباید سبب خودسانسورى و عدم بیان اهداف و دستاوردهاى دینى، معنوى و اخلاقى شود.

۷- ریشه یابى ضعف‌ها

یکى از مباحث اصلى درباره کارنامه و عملکرد ۴۰ ساله جمهورى اسلامى، ریشه یابى ضعف‌ها و کاستى‌هاست. دشمن و دنباله‌هاى داخلى آن با فریب و جعل مى‌کوشند ریشه ضعف‌ها و مشکلات را عملکرد انقلابى و توجه به ارزش‌ها بیان کنند. آنان ارزشى بودن و انقلابى گرى را معادل عدم عقلانیت و افراط معرفى کرده که در تعارض با منافع کشور و مردم است و هزینه زاست. حال آن‌که ماجرا دقیقاً برعکس است و ریشه ضعف‌ها و مشکلات نه تنها ارزش گرایى و انقلابى گرى که دور شدن در برخى مقاطع و بزنگاه‌ها از این نوع نگاه و عملکرد است. اینجاست که رهبر انقلاب تأکید مى‌کنند؛ «هرگاه دل‌زدگى پیش آمده، از روى گردانى مسؤولان از این ارزش‌هاى دینى بوده است و نه از پایبندى به آن‌ها و کوشش براى تحقّق آن‌ها.»

این مسأله نکته‌اى مهم و اساسى است که باید در برنامه‌ریزى‌ها و تصمیم‌گیرى‌ها مد نظر قرار گیرد و ارزش‌هاى دینى و انقلابى محور تصمیمات و برنامه باشد. پایبندى به این اصول، راهکار جذب دل‌ها و استحکام باور عمومى است. مدیران، تصمیم سازان و تصمیم گیران و فعالان عرصه‌هاى رسانه‌اى و فرهنگى که دل در گرو انقلاب و جمهورى اسلامى دارند، نباید گمان کنند که راه حل مشکلات و جذب بیشتر اقشار جامعه، کمرنگ کردن ارزش‌ها و فاصله گرفتن از آن‌هاست. چنین تصور غلطى نه تنها به نتیجه مد نظر نمى‌انجامد، بلکه خود تبدیل به عاملى براى تشدید مشکلات، دلزدگى و دلسردى بیشتر جامعه و مخاطب هدف مى‌شود.

برهمین اساس رهبر معظم انقلاب مى‌فرمایند؛ «اگر بى‌توجّهى به شعارهاى انقلاب و غفلت از جریان انقلابى در برهه‌هایى از تاریخ چهل‌ساله نمى‌بود - که متأسّفانه بود و خسارت‌بار هم بود - بى‌شک دستاوردهاى انقلاب از این بسى بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌هاى بزرگ بسى جلوتر بود و بسیارى از مشکلات کنونى وجود نمى‌داشت.»
 
یادداشت | راه عبور از مشکلات بوسه بر پنجه گرگ نیست

۸- ضرورت نگاه تاریخى و تهدید تحریف‌

همانگونه که از نام این پیام نیز بر مى آید، جامعه و به خصوص نسل جوان که متولى برداشتن گام دوم انقلاب هستند، براى پیمودن این راه چهل ساله دوم و پیش رو، نیازمند داشتن نگاه و تحلیلى تاریخى از گذشته هستند. تحلیلى نسبت به ۴۰ سال گذشته یعنى گام نخست انقلاب و دهه‌هاى پیش از آن که منجر به قیام مردم و وقوع انقلاب اسلامى شد. دشمن با تمام توان خود در صدد و مشغول تحریف گذشته است. رژیم پهلوى را به نحو عجیب و غریبى بزک مى‌کند تا از یک خاندان دست نشانده، فاسد و منحوس که جز سرسپردگى بیگانگان و سرکوب مردم دستارود و عملکرد دیگرى نداشت، چهره دیگرى بسازد و به خیال خود در نسل جوان درباره چرایى و لزوم انقلاب اسلامى شک و تردید ایجاد کند. در چنین شرایطى برداشتن گام دوم انقلاب، بدون شناختى تاریخى و صحیح از گام نخست و زمینه‌هاى آن، ممکن نیست. هرچه این شناخت عمیق‌تر و گستره آن در جامعه بیشتر باشد، گام دوم انقلاب با صلابت و شتاب بیشترى به سوى اهداف متعالى آن برداشته خواهد شد. رهبر انقلاب در این مورد مى‌فرمایند؛ «براى برداشتن گام‌هاى استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغ‌ها به جاى حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهاى ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب باانگیزه‌اى قوى، تحریف و دروغ پردازى درباره گذشته و حتّى زمان حال را دنبال مى‌کنند و از پول و همه ابزار‌ها براى آن بهره مى‌گیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهى بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده نظامش نمی‌توان شنید.»

۹- آرمانگرایى انقلابى در برابر نرمالیزاسیون‌

یکى از اصلى‌ترین نکات این پیام و راهبرد، تأکید بر آرمان گرایى است. انقلاب‌ها و نظام‌هاى نوظهور پس از مدتى نسبت به شعار‌ها و آرمان‌هاى خود دلسرد و بى‌اعتنا شده و کم کم از آن‌ها فاصله گرفته و حتى در جهت مخالف آن حرکت مى‌کنند. این انحراف و فاصله گرفتن از آرمان‌ها و شعار‌ها دلایل مختلف و متعددى مى‌تواند داشته باشد که در مورد هر کدام از انقلاب‌ها به طور جداگانه قابل تحلیل و بررسى است. انقلاب و جمهورى اسلامى طى چهل سال گذشته نه تنها از این آرمان‌ها فاصله نگرفته، بلکه در آغاز چهل سال دوم عمر خود، با زبان رسا و گویا بر این آرمان‌ها و اهداف تأکید دارد و به دنبال تحقق صددرصدى آن‌هاست. علت پایبندى ۴۰ ساله جمهورى اسلامى به آرمان‌هاى خود را مى‌توان در سه محور دید؛ نخست آن‌که جنس آرمان‌هاى انقلاب اسلامى به گونه‌اى است که به دلیل نشات گرفتن از فطرت بشرى مشمول مرور زمان نشده و حوادث و رخداد‌ها و تغییر اوضاع و احوال جهان، آن‌ها را کمرنگ و کهنه نمى‌کند. اتفاقاً سیر حوادث جهانى به‌نحوى است که هرچه زمان مى‌گذرد لزوم و نیاز به چنین آرمان‌هایى بیش از پیش حس مى‌شود و این حس اشتیاق و نیاز به آن سوى مرزهاى جغرافیایى نیز کشیده شده است. رهبر انقلاب در این خصوص مى‌فرمایند؛ «براى همه‌چیز مى‌توان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهاى جهانى این انقلاب دینى از این قاعده مستثنا است؛ آن‌ها هرگز بى‌مصرف و بى‌فایده نخواهند شد، زیرا فطرت بشر در همه عصر‌ها با آن سرشته است. آزادى، اخلاق، معنویّت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادرى، هیچ کدام به یک نسل و یک جامعه مربوط نیست تا در دوره‌اى بدرخشد و در دوره‌اى دیگر افول کند. هرگز نمیتوان مردمى را تصوّر کرد که از این چشم‌اندازهاى مبارک دل‌زده شوند.»

دوم آن‌که رهبرى انقلاب طى چهار دهه گذشته در دست کسانى - حضرت امام و مقام معظم رهبرى - بوده است که خود را وقف تحقق اهداف و آرمان‌هاى آن کرده‌اند و انقلاب و نظام را فرصتى براى برآوردن امیال شخصى نمى‌دانسته و نمى‌دانند و خود پرچمدار و نخستین مطالبه گر این آرمان‌ها هستند. نکته سوم به استقامت و همراهى مردم بازمى گردد. بدون همراهى مردم، ایستادگى بر سر آرمان‌ها امکان پذیر نیست. راهپیمایى پرشکوه و تماشایى ۲۲ بهمن امسال، نمایشى از این همراهى و ایستادگى است.

این در حالى است که دشمن، به‌خصوص طى سال‌هاى اخیر تمام تمرکز و توان خود را بر نرمالیزاسیون جمهورى اسلامى قرار داده و به‌صراحت مى‌گوید ایران باید از یک کشور انقلابى، به کشورى عادى تبدیل شود. بسیارى از چالش‌هاى به ظاهر فنى و سیاسى غرب با جمهورى اسلامى نیز بر سر همین مسأله است. مقامات غربى به‌خصوص آمریکایى طى چند سال اخیر بار‌ها به‌صراحت گفته‌اند هدف اصلى آن‌ها از امضاى توافق هسته‌اى با ایران، زمینه سازى براى تبدیل جمهورى اسلامى به کشور غیرانقلابى و عادى است.

با توجه به همین نکات و ظرایف است که رهبر انقلاب مى‌فرمایند؛ «انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمى‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابى است که یک چلّه پُرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر نهاده و در برابر همه‌ى وسوسه‌هایى که غیر قابل مقاومت به نظر مى‌رسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده است.»
 
یادداشت | راه عبور از مشکلات بوسه بر پنجه گرگ نیست

۱۰- نگاه به قله موعود ظهور

یکى از نکاتى که در پیام «گام دوم» به آن اشاره و به عنوان یک هدف مطرح شده، ادامه انقلاب و ایجاد آمادگى براى ظهور حضرت حجت (عج) است؛ «باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن‌را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامى و آمادگى براى طلوع خورشید ولایت عظمى (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید.»

این اشاره ظریف و گویا بیانگر دو نکته مهم است؛ نخست آن‌که این قله موعود نباید لابلاى مشکلات و سختى‌ها و مسائل روزمره کمرنگ شده و به حاشیه رانده شود. در کشاکش تمامى چالش‌ها و سختى‌ها باید به یاد داشت که هدف و مقصد کدامین قله است. وقتى چنین غایت و هدفى مد نظر باشد، به‌طور طبیعى بسیارى از مشکلات و سختى‌ها آسان مى‌نماید. نکته دوم آن‌که در نظر داشتن چنین هدفى، تکلیف بسیارى از مسائل جامعه را روشن مى‌کند. جامعه و نظامى که به دنبال آمادگى براى طلوع خورشید امام عصر (عج) است، باید رنگ و بوى مهدویت داشته باشد و خود را هرچه بیشتر به این فرهنگ نزدیک کند. اقتصاد آن، فرهنگ آن، آموزش آن، سیاست آن و سبک زندگى آن باید در این‌راستا باشد و گام به گام به آن قله نزدیک و نزدیک‌تر شود.

۱۱- راه حل، بوسه بر پنجه گرگ نیست‌

رهبر انقلاب در این پیام از تعبیر جالبى درباره تحریم استفاده کرده و مى‌فرمایند؛ «انقلاب به برکت تحریم دشمنان، اتّکاء به توانایى داخلى را به همه آموخت» و به دنبال آن هفت مورد از اصلى‌ترین دستاوردهاى این اتکا به داخل را بیان مى‌کنند. این نگاه در حالى است که دشمن با تبلیغات و برخى افراد در داخل بر اثر این موج تبلیغى، تحریم را مساوى با مرگ دانسته و به شدت آن‌را بزرگنمایى مى‌کنند. این بزرگنمایى اگر منجر به تلاش و کوشش بیشتر براى مقابله با آن و رفع مشکلات و شکوفایى اقتصاد مى‌شد، شاید بد هم نبود، اما روى دیگر مرعوب بودن نسبت به تحریم، نسخه سازش است. به صراحت مى‌گویند چاره‌اى نیست و باید کوتاه آمد. از چه؟ از توانایى‌هاى کشور؟ از آرمان‌هاى انقلاب؟! مى‌گویند از هر دو!

رهبر انقلاب تعبیر صریح و روشنى در این خصوص دارند؛ «جوانان عزیز در سراسر کشور بدانند که همه راه‌حل‌ها در داخل کشور است. این‌که کسى گمان کند که «مشکلات اقتصادى صرفاً ناشى از تحریم است و علّت تحریم هم مقاومت ضدّ استکبارى و تسلیم نشدن در برابر دشمن است؛ پس راه‌حل، زانو زدن در برابر دشمن و «بوسه زدن بر پنجه گرگ است» خطایى نابخشودنى است. این تحلیل سراپا غلط، هرچند گاه از زبان و قلم برخى غفلت‌زدگان داخلى صادر مى‌شود، امّا منشأ آن، کانون‌هاى فکر و توطئه خارجى است که با صد زبان به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران و افکار عمومى داخلى القاء مى‌شود./۹۴۵۷/ی704/ب1

یادداشت از سجاد محمدی فارسانی
سجاد محمدی فارسانی
ارسال نظرات